Karibu Kenya! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van giel osch - WaarBenJij.nu Karibu Kenya! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van giel osch - WaarBenJij.nu

Karibu Kenya!

Blijf op de hoogte en volg giel

07 September 2016 | Kenia, Kisumu

Vandaag een week geleden aankomen in Kenya. Na een lange maar redelijk rustige vlucht aangekomen in Nairobi. Daar langs immigration geweest en toen we daar voorbij waren konden we eindelijk officieel zeggen dat we in Kenya zijn! Laat de reis van ons leven nu maar beginnen. Na onze tassen gehaald te hebben zijn we opzoek gegaan naar Sarah. Zij is onze nederlandse coach die ons gedurende de reis door moeilijke en heftige situaties gaat leiden. Het wachten kon gaan beginnen. We moesten namelijk 3 uur wachten op de binnenlandse vlucht naar Kisumu. Ook deze vlucht verliep rustig en onderweg al heel veel moois vanuit de lucht kunnen zien. Eenmaal in Kisumu aangekomen probeerden we allemaal even te pinnen zodat we hoognodige dingen zoals water, eten en beltegoed met simkaart konden kopen. Bij mij deed hij het niet dus we hebben onderweg naar de compound nog een paar automaten geprobeerd. De compound is erg mooi en we konden onze spullen gelijk neerzetten zodat we daarna de stad in konden om een simkaart te kopen. Ik had wat geld mogen lenen van Sarah en kon gelukkig mijn simkaart kopen met wat beltegoed en internet zodat ik naar de bank kon bellen. Na de bank gebeld te hebben kon ik eindelijk gaan pinnen en daarna hebben we lekker bij het restaurant van de man van Sarah gegeten. Het land was nog even wennen in het begin. Er is meer luxe dan je denkt op het eerste gezicht maar als je een beetje door het masker heen begint te kijken zie je dat mensen het slecht hebben en dat er grote verschillen tussen mensen zijn. De volgende dag zijn we naar onze stages geweest. Eerst die van Kim en Babet. Het was een heel erg basic ziekenhuis waar niet erg veel te doen was nog. Ik zag een soort van wachtkamer en ik vroeg aan de keniaanse begeleider die ons meenam om alle plekken te laten zien, wat het voor wachtkamer was en waar de mensen dus op wachten. Ze vertelde me dat daar vrouwen naartoe komen als ze HIV hebben. Het zijn dus ongelovelijk stoere vrouwen die er voor uit hebben durven komen dat ze positief zijn en dus geholpen kunnen gaan worden. Ik schrok ervan, mn gevoel stond uit net als mijn gedachten en ik voelde alleen een traan over mijn wang lopen. Door naar het andere ziekenhuis waar Sanne en Marijke stage gaan lopen. Het was een grote en op het eerste gezicht luxer ziekenhuis maar in de kamers waren niet alle en genoeg middelen aanwezig had ik het idee. Na dit ziekenhuis te hebben gezien wilden we graag naar een echt keniaanse basisschool. De tuktuk driver wist er wel een en heeft ons erheen gebracht. We werden vriendelijk ontvangen door het schoolhoofd en rondgeleid. We hebben nog even in de klas gezeten en we zijn weer doorgegaan om naar mijn stage te gaan. Het is een erg vrolijke en fijne plek voor de kinderen. Ik keek er erg naar uit om hier te gaan beginnen! De dag erna heeft Sarah ons de stad laten zien. We hebben wat boodschappen gedaan en zijn s'avonds naar Dunga hill gegaan. Een bar op de top van een heuvel met prachtig uitzicht over het Victoriameer. Hier hebben we ons eerste Keniaanse biertje gedronken die erg lekker smaakte! De 3de dag in Kisumu zijn we s'ochtends met een gids over het victoria meer gegaan. We hebben nijlpaarden kunnen zien, zijn naar het visserdorp dunga beach geweest en de gids kon ons superinteresante weetjes over het meer vertellen! Erg leuke ochtend. Na wat gerust te hebben in de compound zijn we s'avonds naar de rooftopbar gegaan. Een erg gezellige uitgaansgelegenheid waarbij gemixte stijlen gedraaid worden. Het was echt super jammer dat we zo vroeg weg moesten maar aan de andere kan wel goed want we zouden de volgende dag al vroeg in de kerk zijn. Het was ontzettend gaaf om mee te maken! iedereen is vrolijk, danst en zingt. Na deze toffe ervaring had Sarah ons uitgenodigd voor een rugby event. Toen we nog geen half uur daar binnen waren ging het al stortregenen en heeft Sarah ons getrakteerd op een drankje bij funky chicken(haar restraurant). Daarna brak de eerste stagedag aan. Sarah heeft ons gebracht naar onze stages en het werkende leven kon gaan beginnen. De eerste dag zat ik in een klas met ontzettend laag niveau. de kinderen waren heel lief maar konden nagenoeg niks. De leraren waren ook niet erg te motiveren om iets te doen dus ik kon hier niet echt veel op wat adl verzorging na.(handen wassen,gezicht wassen en tanden poetsen) iets wat hier in de klas gewoon gedaan wordt. Gelukkig zou ik elke dag van klas wisselen. De volgende dag ben ik naar de volgende klas gegaan en hier konden de kinderen al wat meer. Ze konden kleuren en ze konden een heel klein beetje spreken maar veel meer ook niet. Ook hier waren de kinderen erg lief maar ook zelfstandig. Ik kon ze in weinig dingen begeleiden en motiveren. Wel heb ik erg vriendelijk, leuke en nieuwschierige collega's wat een hele fijne werksfeer geeft. Vandaag ben ik in de wat betere klas geweest waar echt les gegeven wordt. Hier heb ik de kinderen kunnen begeleiden in rekenen en engelse les. Dit was ontzettend leuk en leerzaam om te doen! De klassen hierna zullen hierop gaan lijken alleen wordt het niveau steeds iets hoger. ik ben iniedergeval erg blij met mijn stageplek! Tot nu toe is Kenya een ontzettend fijne plek. Ik ben echt al verliefd geworden op het land! Let's see what's next! wordt vervolgd....

  • 07 September 2016 - 20:53

    Els Van Osch:

    Wat een mooi verslag Giel.
    Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien.
    Ook heerlijk om te lezen hoezeer je het naar je zin heb.
    Geniet er nog maar van want die tijd is niet zo lang.
    Wil graag meer lezen want dat is heel leuk.

    Grtjs. Mama

  • 07 September 2016 - 21:09

    Monique Van Osch:

    Hej Giel!

    Wat gaaf wat je allemaal al hebt meegemaakt en gedaan! Super leuk om te lezen want je hebt het ontzettend mooi verteld. Goed om te horen dat je een fijne stageplaats hebt en als het niveau van de kinderen steeds omhoog gaat wordt het alleen maar leuker. Hopelijk ga je nog heel veel mooie plaatsen bekijken en veel leuke dingen doen en meemaken.
    Enjoy your time in Kenia!
    Wij lezen graag wat jij daar allemaal meemaakt.

    Groetjes en een dikke kus van mij

  • 07 September 2016 - 21:42

    Maria Donkers :

    Ha Giel ,zo te lezen heb je t super goed na je zin,houwe zo,,,,mooi verslag!!!!

  • 08 September 2016 - 09:43

    Oma Van Duijnhoven :

    goede morgen Giel met veel aandacht je verslag gelezen wat fijn dat jij nu even je plek gevonden hebt wens je vele en mooie leerzame dagen een mooie tijd die je in verder leven alleen maar vruchten zal geven een liefdevolle groet liefs Oma vanuit Nederland

  • 08 September 2016 - 10:05

    Roland Frijters:

    Erg interessant om te lezen Giel. Ga vooral door met het schrijven van je bijzondere ervaringen. We houden contact en vergeet vooral niet te genieten, te lachen en te zorgen voor de mooie mensen in Kenia!

  • 08 September 2016 - 14:52

    Oma Van Osch:

    Hallo Giel Super om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Je hebt volgens mij echt een vakantiegevoel en niet echt een werk-stage idee. Geweldig volhouden zo! Geniet van je tijd in Kenia en ben benieuwd naar je volgend verslag over school en over het mooie land.

  • 11 September 2016 - 16:46

    Piet Keijsers:

    Hoi Giel, eindelijk tijd om je verhaal eens te lezen. Het is allemaal heel herkenbaar en je schrijft her heel mooi. Dunga Beach is voormij een plek waar we elk jaar weer komen, het blijft een speciale plek. Peobeer te genieten want de tijd is kort, te kort. Ik kijk uit naar je verdere belevenissen en foto's. Groeten aan Shara

  • 11 September 2016 - 22:54

    Esther Aantjes:

    Hoi Giel,

    Mooi verhaal, ook heel herkenbaar.
    Probeer te genieten van de simpele kleine dingen en van de mensen en de natuur.
    Je bent voor de kinderen heel speciaal, al geef je ze een lach en een aai over de bol.
    De eenvoud maakt het vaak bijzonder.
    Ik kijk uit naar je volgend verslag en de foto's. Groetjes!

  • 13 September 2016 - 16:06

    Opa:

    Hoi Giel,
    Mooi om je verhaal te lezen.
    Ga door met het verzamelen van verhalen zodat we deze weer kunnen lezen.
    Groetjes opa en Anja

  • 13 September 2016 - 23:47

    Ineke Van Loon ( Piet Keijsers):

    Hai Giel, wat een enthousiasme klonkt er uit je bericht. Heerlijk om te horen en situaties zijn herkenbaar. Ga zo door en trotseer een dip die heus af en toe de kop op zal steken.geniet maar met volle teugen van je ervaringen, de tijd vliegt maar hoe dan ook Kisumu zul je je verdere leven met je meenemen. Doe Sarah de groetjes van me en ik zie uit naar je volgend bericht.

  • 16 September 2016 - 13:33

    Nina Langenberg:

    Giel

    wat leuk je verhalen te lezen, je hebt al veel gezien, gedaan en geleerd.
    geniet er nog van.

    groetjes

    Nina

  • 18 September 2016 - 13:41

    Rieky Donkers:

    Hoi Giel,
    En hoe gaat het nu met je? En hoe is het in Kisumu? En hoe nu verder bevalt de stage-plaats?
    Je zult wel weggegaan zijn uit NL met veel vragen en al veel antwoorden hebben gevonden.
    Giel je zult wel gemerkt hebben dat er weinig verschil is tussen een stamhoofd en een manager van een grote onderneming.
    En hoe gaat het met de malariatabletten? Zo in het oerwoud waar het heet is zijn veel insecten, schorpioen, slangen, buffels last daarvan?
    En al feesten mee gemaakt met dansen en muziek? Ja, een hele andere cultuur, zet je vensters maar eens goed open om te observeren en mee te beleven.
    Geen reacties gehad van he, blanke wat kom je hier doen??
    Ja, je raakt hier achter want de kranten, journaal gaan hier ook gewoon verder.
    Ja, en de tropen jaren daar tellen wel dubbel.
    En ken je al wat woordjes Keniaans? Je geeft toch geen Chinees antwoord op een Swahili-vraag!
    En zo tikt de tijd, de uren, dagen, weken voorbij. Zo zulle al je springlevende herinneringen verstommen.
    En hangt armoede dan wel samen met onze rijkdom of zijn dat 2 verschillende onderwerpen.
    Zo nog last van de warmte zoals: kleefogen, zware slaapkop en zweetarbeid?
    Bij terugkomst wil ik wel al je verhalen horen.

    Giel een fijne tijd nog daar, doe wat je kunt.

    Het gaat je goed,
    Groetjes,
    Rieky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

giel

Actief sinds 21 April 2016
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 4091

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 18 Oktober 2016

kenia stage

Landen bezocht: